fredag, juni 06, 2014

Algot 15 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm

Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: (74)-80 - fortfarande... Fast 74 börjar faktiskt sjunga på sista versen.

Mat: Allt. Som vanligt - vi är väldigt bortskämda! ;) Bananer är en favorit, men även mer otippade saker som pasta med ädelostsås var en hit härom veckan.

Sovtider på natten: Somnar oftast mellan 19-20 (tjoho!) och sover sedan till 06-07.
Sovtider på dagen: Oftast ett längre pass runt lunch (längre pass innebär för oss runt 1,5 timme, någon enstaka gång mer). Numera sover han bara en gång om dagen (tjoho!) skönt eftersom han har så svårt att somna tillsammans med mig, att få honom att sova två gånger var verkligen övermäktigt för oss bägge! Jag går för övrigt på promenad med honom varje gång han ska sova och han sover väldigt gott i vagnen (även när den stannat som tur är) nästan bättre än inne.
Blöjor: Nu har vi kommit igång någorlunda med tygblöjor igen och potta (!). Pottan fungerar riktigt bra och Algot gillar att sitta där. Bakslag den här veckan då Algot varit förkyld och väldigt gnällig! Jag har för övrigt sålt mina (begagnade) BumGenius med kardborreband som vi ändå inte riktigt gillat. Skönt att inte bara ha dem liggande - så nu kör vi (nästan) bara FuzziBunz (vi har lite diverse kvar också, ImseVimse sedan vi var med som testandvändare och en Muksut (?)). Jag är dock lite sugen på att testa någon ny modell/sort...

Språk: Inte någon större skillnad från förra månaden, men han pratar mycket - gärna med sig själv i vagnen ;) Säger ibland "oooj!", men jag är inte säker på att det "betyder" oj...

Favoritlek/aktivitet: Gräva i sanden är nog den absoluta favoriten just nu. Att bli jagad är en bubblare! Springer gärna och gömmer sig.
Favoritleksak: Fortfarande gärna bilar. Gillar nu också böcker väldigt mycket, vill gärna att man "läser" dem tillsammans med honom. "Larmet går" och "Max Boll" är två favoriter. Började förstås med att titta på fordonen i "Larmet går", men har sedan övergått till att leta reda på alla djur i den ;)
Skrattar åt: Tittut är ju för roligt. Springa ifrån mamma (eller pappa) när man ska klä på honom eller byta blöja.

Lärt sig nyligen: Klättra nedför trappan (men är oftast för lat och vill bli buren ;). Det märks att han börjat tänka och fundera på hur saker hänger ihop. Just nu testar han att kliva upp på saker för att se hur mycket längre han når (DVD-fodral: inte så långt. Puerto Rico-spelet: mycket längre).

Övrigt roligt: Nu har jag varit hemma i en månad (!) och det får jag nog säga har gått över förväntan. Idag var sista arbetsdagen för M och nu är det fyra veckors semester - det känns skönt! Sedan är det fem veckor till hemma för mig med Algot innan det är förskoleinskolning! O_o Förskola på Teg blir det, vilket vi inte är nöjd med. Plats 51 i kö till vårt bostadsområde - det är inte en liten felräkning direkt av kommunen... :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar