söndag, mars 30, 2014

Linas matkasse

Ända sedan jag såg Linas Matkasse och det konceptet första gången har jag varit sugen på att testa. Vi gör ju vår egen "matkasse" varje vecka, men ibland tryter inspirationen. Det har dock inte passat/blivit av förrän nu, men ibörjan av mars var jag väldigt oinspirerad så då bestämde vi oss för att testa Linas Originalkasse i två veckor. Första veckan minns jag inte vad det var, och kommer visst inte åt de gamla menyerna via hemsidan heller, tyvärr. Veckan som gick innehöll följande maträtter (alla ingredienser är inte uppräknade, det är bara för att ge er en känsla):
Gräddig biffpasta (rostbiff i gräddig sås med bland anant senap)
Marockansk lammkorvsgryta (fullkornscouscous, korv i tomatsås, zuccini och mynta)
Krämig vegetarisk gulasch (har vi inte testat än: vegetarisk färsk, paprika)
Kryddig jambalaya med räkor och ägg (råris, räkor, ägg, buljong)
Kalkonfärsbiff med klyftpotatis och tapenadecréme (kalkonfärs, tapenade, potatis).

+
+ Enkla recept. Maken som kockade de flesta dagarna tyckte att det svåraste receptet var betydligt enklare än vår vardagsmat...
+ Nya kryddningar.
+  Smidigt att få maten hemkörd, men...
+ Generösa portioner.
+ Algot åt allt med god aptit...
+ Mycket ekologiska varor så det kändes ändå som ett bra pris för matkassen (den första fick vi till halva priset, den andra betalade vi fullpris för).

-
- Urtråkig mat! Av alla 10 rätterna var det en (den marockanska lammkorvsgrytan) vi sannolikt kommer göra igen och så snor jag såsen från biffpastan till korvstroganoff där jag tror den passar bättre.
- Tråkiga ingredienser, jag hade hoppats få testa lite nya smaker, men det var det inte. 
- Smaklöst, trots många kryddor i rekommenderade mängder tyckte vi ändå att det mesta var rätt tamt i smaken (ja, såklart kan man krydda mer, men första gången brukar vi försöka göra som receptet säger. Efter några tidigare misstag, kan jag säga ;).
- ...även Ica Maxi här i Umeå kör hem mat numera.
- Leveranstid måndag mellan 17-22, det vill säga, jag behöver ändå planera maten på måndagen (förutom helgen) och vara hemma hela kvällen, de förvarnar inte med sms eller så.
- ...Algot äter allt (!) med god aptit.

Sammanfattningsvis, för oss var det här inget vinnande koncept, våra egna "matkassar"/veckomatsedlar tycker vi själva är betydligt mer inspirerande och framförallt goda. Kanske hade inspirationskassen fungerat bättre för vår del, rent "matutmaningsmässigt". Jag kan absolut tänka mig testa igen, men då något annat företag.

(Så nu blir det snart ordning på torpet med veckomatsedlar igen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar