tisdag, april 09, 2013

Matsalsbord

Äntligen har vi lyckats bestämma oss, det är inte så lätt att matcha beslutsångest-pris-storlek-färg-material-utseende men till sist så. Jag ville inte ha ett helt vanligt bord, utan ville ha något lite annorlunda (men inte så annorlunda att vi tröttnar), helst också i trä så att det går att slipa om eller måla. Dessutom hade vi ju redan hittat stolarna vi vill ha - så det var ju bra om bordet matchade dem ;) I förra veckan var vi på Mio där vi ju sett ett bord på nätet som verkade trevligt, och hittade ett ännu bättre - nämligen ett fyrkantigt bord för åtta personer, i oljad ek:
http://www.mio.se/ImageVaultFiles/id_18480/cf_217/dalar-_3071_29159.png 
Syns ju inte så bra att det är fyrkantigt, men ni får helt enkelt tro mig. Priset är dessutom riktigt bra.  Stolarna blir de i inlägget som jag länkat till här ovanför, de är supersköna och hyfsat pris (varför stolar är så dyra förstår jag faktiskt inte). Vi funderade länge på om vi skulle ha klädda stolar i stället, men insåg att det inte är vi. Jag är ingen ekfantast, men tror ändå det blir bra i vårt vardagsrum/matrum, nu när vi utrotat furun. Det blir en utmaning att få till rummet bra som helhet med tanke på att halva ju är vardagsrumsdel, men det ska nog gå. Just nu har vi vitt-björk-valnöt-mörkt trä och (förhoppningsvis) snart ek. Så lite spretigt just nu.

2 kommentarer:

  1. Härligt att ni hittat bord! Vi letar också, men har inte bestämt oss ännu. Våra kriterier är klassiskt, minst 6 pers, iläggsskivor och inte hutlöst dyrt. Det är väl det sista som är problemet... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har också letat ett tag! Mio har iofs en del som inte är superdyrt, jag blev lite överraskad (å andra sidan verkade de här i Umeå inte det minsta intresserade av att sälja, tyvärr). Ja, allt känns just nu dyrt - vi behöver ny bil dessutom...

      Radera