lördag, april 06, 2013

Algot en månad

Namn: Algot Mauritz  
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu: 4275 g (närmar sig medelkurvan)
Längd nu: 53,5 cm
Storlek på kläder: 50 är i minsta laget men fungerar än, 56 har vi börjat med (och några små 62:or) - vi skyndar oss att använda alla fina kläder vi fått i present!
Mat: Amning.
Matintervall:  Det har varit var 4:e timme på dagarna, men nu åter var 3:e timme; samma på natten  - ammar gärna länge! På kvällarna lite oftare.
Sovtider på natten: Senaste dagarna har han inte kommit till ro förrän vid 01.30... efter mycket vyssande och gående. Sover c:a 3 timmar mellan amningarna, somnar oftast när han ätit från ena sidan - och då blir det fler amningar (jag somnar oftast också, och då sover vi alla dåligt), jag måste bli bättre på att hålla mig vaken!
Sovtider på dagen: inga regelbundna tider. Sover oftast rätt korta stunder åt gången.
Blöjor: Pampers, har fått byta storlek från de minsta nu. Har dock några tygblöjor att testa.
Språk: Inget joller än, mest ilskna skrik ;)
Favoritlek/aktivitet: Lampor är skoj! Fick en babysitter idag som verkar vara en hit. Börjat fokusera på saker.
Favoritleksak: -  
Skrattar åt: mest åt maken. Han är skojig den där pappan.
Lärt sig nyligen: -
Övrigt roligt: Ler och skrattar ibland. Vi försöker med napp eftersom mamman inte gillar att vara napp, men det går sådär. Är vanligtvis vaken och nöjd någon stund varje dag. "Matsmackar" nästan varje gång han kommer i min famn - oavsett om han är hungrig eller inte. Är (egentligen sedan "länge") rätt stabil i nacken, övar dock kontinuerligt men är inte så förtjust i magläge. Råkade förresten peta sig i ögat med tummen häromdagen, tittade då mycket uppmärksamt på den och såg ut att fundera på vad det var för något som anföll! Gillar låter Green Anaconda (och andra av samma grupp (?)), somnar oftast till den.

På 1-månadsdagen fick Algot en babysitter av morfar, den var lika populär hos dem bägge:
 photo DSC04229bw_zpsd853d105.jpg

Listan har jag stulit av LillaSara ;)

3 kommentarer:

  1. Så kul att läsa!! Jag läser din blogg via Feedly, det är helt värdelöst! Tror jag försökt göra kommentarer på fyra inlägg, men de verkar inte komma fram? :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det är roligt att kunna gå tillbaka och läsa sedan också :)

      Jodå, de kom fram!

      Radera
  2. Carolina20:15

    Åh, jag använder också den listan! Så mycket värt för framtiden. Jag, som inte bloggar lika kontinuerligt som du gör, brukar maila listorna till mig själv varje gång jag har en ny vikt och längd från ett bvc-besök (inte så ofta...).

    SvaraRadera