torsdag, juni 28, 2012

(mid)Sommarbuffé


Ja jag hör ju (som bekant) inte till traditionalisterna när det kommer till svensk högtidsmat. Ergo, jag gillar inte sill (eller, jag gillar sill, men det äter man till frukost. Okej? Till frukost). Hur som helst, eftersom jag som löfte till mig själv i år sa "här ska firas" och tänkte att det är för lite firande nuförtiden så bjöd vi hem några goda vänner till midsommar. Då bjöds det på min version av sommarbuffé, med temat svenska smaker:

Som fördrink mousserande fläderbål, ur Elle Mat&Vin nr 3 2012

till c:a 1,5 l
1 flaska mousserande vin
5 dl fruktsoda
1 dl outspädd flädersaft
1 skivad citron
valfria övriga frukter för dekorationer (vi lade i jordgubbar och citronmeliss)

också maten då:
Gravad lax (det tackar vi myrmamman för, som gravat!) och hovmästarsås
Rosenbröd
Kokt färskpotatis som blandats med olivolja, färsk persilja och pressad citron efter kokning
Ugnsstekta kycklinglår som marinerats i honung, olja, citron, salt och peppar och persilja
Rom
Creme fraicheröra med citron (anar ni en trend?). Den hörde egentligen ihop med romen, men var supergod till det mesta. Rekommenderas. Även den var från Elle Mat&Vin (och extremt okomplicerat: blanda creme fraiche med rivet citronskal, salt och peppar. Rör runt).
Räkor
Ägghalvor med creme fraiche-och majonnäsröra och räkor (blanda röran ovan med lite majonäs, dekorera med räkor och citron)
Västerbottensostpaj
Kokt sparris med rostade pinjenötter
Sallad
Tunnbröd


Sedan skulle vi också ha serverat rökt laxrullar med pepparrot och dill. Fast dem glömde jag i frysen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar