måndag, april 30, 2012

Bearnaiseaioli

Eh, ja. Eftersom jag tycker vattenbad är krångligt bestämde jag mig för att göra bearnaisesås på samma sätt som jag gör aioli. (Jaja, nästan i alla fall, ingen vitlök och ingen dijonsenap).

1 tsk vitvinsvinäger
c:a 1,5 tsk finriven gul lök
mycket mer dragon än vad du tror (åtminstone om man som jag inte använder det så ofta, så därför har den sannolikt tappat lite smak)
vitpeppar
salt (lite till, sådärja)
persilja (jag använder alltid fryst), 2 msk kan jag tänka mig att det blev
1 äggula
1 dl raps- eller matolja

Blanda äggulan med lök, vinäger och kryddor. Häll i oljan i en tunn stråle samtidigt som du vispar. Låt gärna stå en stund för att få lite bättre smak.

Inte blev det alldeles som riktig bernaisesås, men absolut inte sämre än de färdigköpta kalla såserna heller.

1 kommentar:

  1. Hej! Så kul att du ska vara med på fotoutmaningen - imorgon kör vi igång! :)

    SvaraRadera