fredag, januari 06, 2012

Har lyssnat på två ljudböcker till

först Vi tolererar inga förlorare av Britt-Marie Mattson, som handlar om John F Kennedy. Den var periodvis intressant men på det hela taget alltför lång (dryga 23 (!) timmar). Dessutom var det inte helt dokumentär (enligt förordet), vilket kändes konstigt - vad var påhittat och vad var sanning? Nej, den kan jag tyvärr inte rekommendera.
Den får 2 öron av 5 möjliga.

Efter den har jag lyssnat på Patrik Sjöbergs bok Det du inte såg. Den är på ett sätt intressant, att få höra Patriks egen berättelse om sitt liv, men, vilken vansinnigt bitter man. Han har alltid blivit felaktigt bemött, dömd fel/hårdare än alla andra, blivit felaktigt behandlad, och så vidare. I 13 timmar. Det som boken blivit känd för, det vill säga Vilijos sexuella utnyttjande, är rätt snabbt avklarat (inte så att jag vill ha detaljerade beskrivningar, men det är det som fått medial uppmärksamhet). Däremot får vi höra mycket om fortkörningar, parkeringsböter, alkohol, alkohol, alkohol, droger, pengar och kvinnoaffärer. Ja, och om alla missförstånd runt honom då. Provocerande - ja, ibland. Intressant - tveksamt. Tröttsam - ja, absolut. Roligt att lyssna på - tja, efter Kennedy-boken var det de första 3-4 timmarna upplyftande, men det håller inte hela boken. Att lyssna på någon som skyller alla sina tillkortakommanden på andra känns ointressant, även om han en gång gör det med glimten i ögat och viss självironi. Den bild jag hade innan jag lyssnade på boken var att Patrik Sjöberg nog ändå var en rätt schysst kille, trots sitt rykte, tyvärr ändrade jag uppfattning efter att ha lyssnat på den här boken - nu tycker jag inte det. Ett återkommande citat är "vi käftade...", samt att ingen kan vinna i den "grenen" mot honom - jag blir lite sugen på att testa faktiskt ;) All respekt för hans idrottsliga insatser dock. De imponerar. 

den här boken får också 2 av 5 öron, kanske 2,5.


(Som kuriosa - om du är läkare - roa dig med att diagnostisera honom ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar