måndag, december 19, 2011

Första boken färdiglyssnad

Jag valde då att lyssna på Adolf Hitler av Bengt Liljegren (uppläsare Tomas Bolme) - så allt julkortstillverkande ackompanjerades av detta...

Det var en annorlunda, nej det var faktiskt en helt vanlig biografi om en mycket annorlunda man. Annorlunda för det han gjorde men egentligen inte annorlunda som människa (missförstå mig rätt, det var mycket som var annorlunda, framförallt det han gjorde, men som individ, nej, inte så fasligt annorlunda). Den bild jag tidigare har haft av Hitler har varit oerhört endimensionell, jag har alltid tänkt mig honom som enbart ond, vilket ju egentligen är helt orimligt. Sannolikt har jag och många andra också behövt demonisera Hitler för att stå ut med tanken och i någon mån kunna förklara det oförklarliga. Jag har aldrig tidigare sett eller läst någon beskrivning av honom som person eller av hans bakgrund. Det var oerhört intressant. Jag har dessutom alltid haft en känsla av att Hitler kom till makten som (mycket) ung, men så var det inte.


På många sätt har författaren åstadkommit vad som känns som en mycket personlig bok, om en person som är så oerhört välkänd (ökänd), men där man egentligen inte vetat något.

Författaren bifogar förstås en hel del egna tolkningar - och förklaringar. Jag tror inte det går att förklara, egentligen. Inte mot bakgrund av uppväxt, omvärld, första världskriget i vart fall. Tänkvärt är det i vart fall. Vissa saker som tas upp känns oerhört aktuella. Isch.

Sammanfattningsvis är det en klart läsvärd (hörvärd) bok, åtminstone om man som jag tycker andra världskriget är intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar