lördag, januari 22, 2011

Dag 16 - mitt favoritminne

Jag kan inte ta något enskilt favoritminne, utan tar mig friheten att berätta om några olika minnen. Ett tydligt minne från det att jag var riktigt liten (så pass liten att jag satt i vagn fortfarande), och min mamma och jag tog bussen till stan. Jag kan inte säga hur ofta det var, men det var mysigt. Jag fick en godispåse med plockgodis (lördagsgodis då var oftast färdiga påsar, som Tom&Jerry-påsen), vi fikade på stan och gick och tittade i affärer (klädaffärer för mamma, den Stora Leksaksaffären för mig, även om jag gillade klädaffärer redan som liten).

En annan sak jag minns tydligt är somrarna, min mamma som tog med alla kvarterets barn till Vivstavarvstjärn på varma sommardagar. Där badade vi, drack saft och åt kanelbullar och mariekex. Jag älskar fortfarande att bada utomhus på sommaren, och far gärna iväg och tar ett snabbt dopp direkt efter jobbet.

Varje vår åkte min mamma och jag till Södertälje och faster Estrid och farbror Claes (min mammas faster, för övrigt), där vi tillbringande en vecka med att plocka vårblommor, gå på stan och äta glass (varje dag). På kvällarna spelade vi kort och myste. Till frukost drack jag honungste och åt hårdbrödmackor och lite nu och då fick man en polkagris, för det fanns alltid i skåpet sedan farbror Claes slutat röka.

Min mamma jobbade bara kvällar i hemtjänsten när jag var liten, och min pappa körde lastbil (och hade ofta långa arbetsdagar). Ibland lyckades han komma hem lite tidigare och hämtade upp mig innan han lämnade in det tomma släpet för omlastning. Då fick jag åka med, och det var hög status bland barnen i grannskapet att ha en pappa som körde lastbil. Då hade jag och min pappa vår egen tid tillsammans och långt efter det att min pappa gått i pension och jag blivit tonåring fortsatte vi att ibland ta en tur med bilen, bara för skojs skulle, vi kallade det finåkning.

Nu kan man förstås tro att jag inte har några trevliga minnen från resten av mitt liv, men så är det naturligtvis inte. Det är bara svårt att se det som ligger betydligt närmre i tid som ett "minne", så den här gången blir det fokus på barndomsminnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar