onsdag, augusti 11, 2010

Innan jag börjar

vill jag bara påpeka att jag gillar boken "Mjuka kakor" av Britt Sandquist-Bolin, men den är ganska rolig. Språkmässigt är den som att läsa "7 sorters kakor" - orginalutgåvan (eller, förutsatt att originalet kom på 50-talet, annars är den inte det), det är bara det att första utgåvan är från 1996, andra från 2001 och jag köpte den på bokrea 2003. Hur som helst, så får man sig spännande beskrivningar till livs som "härligt kryddoftande, lätt men ändå saftig och god blir den här klassiska pepparkakan" (ja, med tanke på 3 ägg, 100 g smör, 1.5 dl matlagningsgrädde, 3 dl socker och 0,5 dl apelsinmarmelad så hoppas jag att den blir saftig, men lätt ställer jag mig lätt frågande till). Min absoluta favorit är dock (beskrivning, kakan har jag inte smakat) "...den bakas utan ägg! Men kakan är både saftig och god och passar kanske bra mot slutet av månaden när kassan börjar bli lite skral". (Ja, personligen låter jag bli att baka kakor alls, om kassan är så skral men det är ju förstås viktigt att ha något att bjuda fikagästerna på). Nåja, kakorna blir väldigt goda och boken ger underhållande läsning varje gång ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar