tisdag, november 03, 2009

Deckare - hur många har du läst?

Jag hittade den här listan hos Ellison, det är Deckarhuset som listar 50 deckare. Jag har fetstilat de böcker jag har läst.

Män som hatar kvinnor – Stieg Larsson

Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
Luftslottet som sprängdes – Stieg Larsson

Sprängaren – Liza Marklund
Nobels testamente – Liza Marklund
En plats i solen – Liza Marklund
Coq Rouge – Jan Guillou
Fiendens fiende – Jan Guillou
Madame Terror – Jan Guillou
Isprinsessan – Camillia Läckberg
Tyskungen – Camilla Läckberg
Sjöjungfrun – Camilla Läckberg

Mördare utan ansikte – Henning Mankell
Hundarna i Riga – Henning Mankell
Kinesen – Henning Mankell
Skuld – Karin Alvtegen
Saknad – Karin Alvtegen
Svek – Karin Alvtegen

Det grovmaskiga nätet – Håkan Nesser
Fallet G – Håkan Nesser
Människa utan hund – Håkan Nesser
Den döende dandyn – Mari Jungstedt
Den mörka ängeln – Mari Jungstedt
Den dubbla tystnaden – Mari Jungstedt

Gråt i mörker – Björn Hellberg
Pojken som inte ljög – Björn Hellberg
Nattvandraren – Björn Hellberg
Solstorm – Åsa Larsson
Det blod som spillts – Åsa Larsson
Svart stig – Åsa Larsson

Statsrådet och döden – Bo Balderson
Mord, herr talman – Bo Balderson
Statsrådet klarar krisen – Bo Balderson
Stum sitter guden – Anna Jansson
Alla de stillsamma döda – Anna Jansson
Må döden sova – Anna Jansson

Faller fritt som i en dröm – Leif GW Persson
Linda – som i Lindamordet – Leif GW Persson
Den som dödar draken – Leif GW Persson
God natt min älskade – Inger Frimansson
Skuggan i vattnet – Inger Frimansson
Mörkerspår – Inger Frimansson
Midvinterblod – Mons Kallentoft
Höstoffer – Mons Kallentoft
Sommardöden – Mons Kallentoft
Tunnare än blod – Åsa Nilsonne
I det tysta – Åsa Nilsonne
Ett liv att dö för – Åsa Nilsonne
Nattfåk – Johan Theorin
Gud som haver – Ingrid Elfberg

0 poäng: Du måste har surfat in på fel sida av misstag
1-5 poäng: Bott stora delar av ditt liv utomlands?
6-10 poäng: Godkänt
11-20 poäng: Väl godkänt!
21-30 poäng: Mycket väl godkänt!
31-48 poäng: Helt otroligt bra!
49-50 poäng: WOW!

21 poäng ger betyget mycket väl godkänt, det är jag hyfsat nöjd med (har dock av flera av de representerade författarna på listan läst betydligt fler böcker än de som är med, t.ex. flera äldre böcker av Liza Marklund, alla Anna Janssons, etc).

1 kommentar:

  1. Hahaha - garvar ihjäl mig: NOLL poäng! Jag läser nog inte deckare dårå...!

    (Fast det stämmer inte, för jag har läst Män som hatar kvinnor - fast jag tyckte den var kass, så jag räknar den inte...!)

    De enda jag kan tänka mig att läsa är Åsa Nilsonnes böcker, med tanke på hennes "dagjobb" och övriga böcker...!

    SvaraRadera