måndag, oktober 26, 2009

Matsedel

M är på utplacering (igen och igen och igen och...) så jag lagar mat själv hela veckan.

Söndag: Pizza från pizzerian
Måndag: Chili con carne, morotsstavar
Tisdag: Fiskbullar i hummersås, potatis och gröna ärter (ja, jag vet jag är galen i fiskbullar!)
Onsdag: Kronärtskocksgryta med linser (och jag har plötsligt börjat gilla kronärtskockor så de får vara med den här gången ;)
Torsdag: Minestronesoppa (plötsligt har jag blivit så sugen på varm mat: soppor, grytor. Det har jag aldrig varit förut. Det kanske är ett ålderstecken?). Minestronesoppa verkar för övrigt vara en "rest-soppa" att döma av de recept jag sett. Har du något favoritrecept?
Fredag: Rotsaksgratäng, vitlökssmör, rostbiff, sallad.
Lördag: Tacos

3 kommentarer:

  1. Där vi semestrar om somrarna heter soppa "minestra" och kan betyda precis vad som helst, från det jag kallar "brunabönor-soppa" (tänk bruna bönor utspädd med buljong... inte favorit) till ett avancerat långkok med allsköns grönsaker och vitlöksbankad parmaskinksvål och guvetinteallt. Fast det är klart - på sätt och vis är väl det också lite "restmat", har för mig att Enzo gör den när han typ "städar trädgården" som vi andra städar kylskåpet...! *s* Men DEN är sjukt god - tretusen ingredienser, bara. ch vi har aldrig fått till den riktigt här hemma. Tror det är parmaskinksvålen som gör det...!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också soppor! Blir mycket sånt nu på hösten/vintern. Men det beror nog mest på att jag fryser hela tiden och behöver tinas upp.

    Lyckas du få till ett bra recept på minestrone tar jag gärna emot det. Mitt senaste försökt med recept från tasteline smakade bara tomat.
    http://www.saltpeppar.se/blog/?p=2577

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också fiskbullar! Jag var väl en av de få i skoan som åt med god aptit. ;) Kramar!

    SvaraRadera