måndag, juni 01, 2009

Ibland är jag ovanligt matkreativ

(och minst lika ovanligt ödmjuk *skrattar*). Nu tror ni kanske att ni ska få en matsedel för veckan, men inte, för den är ju redan publicerad här. Dagens maträtt var en mango chutney-kyckling med curry, ett gammalt beprövat recept (och ack så gott och ack så enkelt (speciellt som sambon stod för den delen av matlagningen ;). Nudlar till är godast).

Till det fick jag en plötslig ingivelse när jag gick hem att jag skulle köpa avokado, och göra någon slags avokadosalsa. Precis som om Allt om Mat läst mina tankar så fanns ett toppenbra recept med där. Viss modifiering gjordes dock, precis som vanligt, men ungefär så här såg mitt recept ut:
En hackad knipplök (liten, rödlök fungerar nog lika bra)
En avokado, hackad (ja, eller vad det nu heter, inte finhackad i alla fall)
En pressad lime
En dryg dl mangobitar (dem som man köper fryst på Ica. Rekommenderas!)
Salt
Chiliflakes
Rör ihop och låt stå en stund, så att chilismaken hinner få fart.

Sedan rostade jag lite pinjenötter och kokosflingor, att strö ovanpå maten vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar