tisdag, februari 10, 2009

Grahamsrutorna

i det här receptet från Arla, passar mig perfekt. Det är så bekvämt att bara välta ut degen i en långpanna och platta ut den:

Ingredienser

30 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g smör
1 1/2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g Kesella
2 dl grahamsmjöl
12 -13 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung, Kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Jäs under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna. Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en vass kniv. Låt degen jäsa övertäckt ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler under bakduk.
Lata grahamsrutor
Text och bild från www.arla.se

6 kommentarer:

  1. Anonym16:46

    Detta är ett av mina favoritbrödrecept. Så himla enkelt att baka och sååå gott!

    SvaraRadera
  2. Det ser jättegott ut! Måste provas vid tillfälle.. :-)

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut! Blir sugen på att baka igen... Undrar om Hugo vill hjälpa till även om han inte får knåda och skära och grejja? Värt att testa kanske, JAG gillar i alla fall recept där man bara häller ihop allt!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. rostade rödbetor med chevre är en favorit =) annars går det bra att röra ihop den med creme fraiche el gräddfil och dippa något gott i den..
    gillar man skaldjur går det bra o göra nån form av typ räkcoctail och toppa med smulad chevre..

    SvaraRadera
  5. Anonym17:13

    mmm, man blir ju sugen på att baka, nu bums.! Tror minsann att maken ska få shoppa jäst på väg hem.

    SvaraRadera
  6. Anonym18:14

    åh de är ska jag spara.. lät som nåt för mig :-D

    SvaraRadera