lördag, september 22, 2007

Några tankar om mat...

...och veckomatsedlar.

Jag reflekterade häromdagen att det i många sammanhang anses som väldigt udda och märkligt att man gör en lista över veckans middagar. För min del är det enbart smidigt! Jag hör nämligen inte till de där människorna som varje dag i veckan studsar hem med tanken "det här ska jag laga till middag idag" och dessutom har alla ingredienser hemma - detta trots att jag verkligen gillar att laga mat. Alltså gör vi veckomatsedlar - och för er som tänker skolmatsal, lappskojs och blodpudding, så är det faktiskt så, att gör man sin egen matlista, så ingår bara mat man gillar - och veckohandlar. Allt finns hemma, varje dag (man kan byta dagar/byta maträtter/etc ändå, det är ju den som lagar som bestämmer - man kan t.o.m. "extrahandla" mitt i veckan - joråsåatt ;) - och det är smidigt. Vi planerar även in "matchande" grönsaker, så får vi grönsaker till varje måltid också (men det är lite överkurs, och enbart för att jag sällan lyckas få till några grönsaker annars).

Hur ser då en veckomatsedel ut för oss? Det här är den för nästa vecka:
Måndag: Pasta med tonfisksås, sallad (sallad betyder just sallad, ibland med tomat, ibland med paprika, ofta avokado).
Tisdag: Fisk med grillkrydda, serveras med ris, bacon och mangochutneysås (recept från Buffé). Sallad. Tisdag är f.ö. vår fiskdag =)
Onsdag: äter vi alltid ute (vilket inte är så fashionabelt som det låter, oftast blir det hamburgare från Fantastic), eftersom vi sällan hinner hem innan vår orkesterrepetition.
Torsdag: Stuvade makaroner, stekt fläsk. Riven morot.
Fredag: Parmakyckling med ljummen sallad och klyftpotatis. (Recept från tasteline.se).
Lördag: Linsröra och rostat bröd med romröra.
Söndag: Falafel med ris, sallad med avokado. Sambal oelek-dressing.
Ja, det här låter ju som en riktigt smaskig vecka =). Matsedlar är också ett utmärkt sätt att hålla koll på vad man äter (man ser snabbt om någon maträtt återkommer "för ofta"). Man glömmer inte heller bort rätter lika lätt, sparar man matsedlarna ett tag kan man ju gå tillbaka och kolla på dem igen efter inspiration. Dessutom är det lätt att planera in nya recept - och lätt att utvärdera dem.

2 kommentarer:

  1. Vi gör också veckomatsedlar, så himla praktiskt att allt som man behöver finns hemma.

    Storhandlar på söndagar och kompletterar med frukt, grönsaker och mjölk mitt i veckan, suveränt.

    SvaraRadera
  2. Anonym22:27

    Jag tycker också att det är ett smidigt sätt, jag kör dock med menyförslag för en hel månad. Tyckte det blev lättare att planera in mat för en hel månad än sitta vecka för vecka. Jag noterar noga olika träningar etc, hur mannen jobbar (skift) osv. Supersmart och smidigt! :)

    SvaraRadera