fredag, augusti 24, 2007

"Jag lovar att bli en friskare och sundare människa..."

eller "Att vara charterturist"
eller "När lammet tystnade"

Torsdag 16 augusti: Kvällen tillbringades i gott sällskap av sambon, en drös pensionärer, ett par gäng med yngre ungdomar, flera barnfamiljer samt en några onyktra 40-åringar på Umeå flygplats samt sedemera på flyget till Bulgarien. Vi tyckte det var omåttligt roligt att vi reste med BH Air - det känns upplyftande ;)

Fredagen 17:e augusti: Under vilken landningen, samt vidare transport till hotellet skedde medelst buss och sista biten i hotellägarens bil! Vi blev också inbjudna till apollos välkomst-sammankomst med de andra charterturisterna, men beslöt oss för att så mycket charterturist var vi inte. Detta var också dagen när gamla, kända uttalanden som "solen är mycket starkare där nere" och "man måste dricka mycket" visade sig innehålla en hel del sanning. Myror mår inte bra av att vara i solen i +30 en hel dag.

Lördag 18:e augusti: Spenderades med anledning av solöverdosen dagen innan i skuggan. På kvällen gick vi ut och åt, gott lamm med pommes, grönsaksalibi och ett glas vin för under 100-lappen! Vi gick också en sväng längs strandgatan, där ett enormt antal små marknadsstånd sålde mer eller mindre roliga saker - mestadels helt äkta kopior av kända märkeskläder.

Söndag 19:e augusti: Ett parasoll inköptes för en billig slant och därefter gick färden till stranden. Vi anammade lokalbefolknings siesta, och sov middag, innan det var dags för middag.

Måndag 20:e augusti:Myrsambon hade blivit förkyld, men ett förmiddagsbesök på stranden orkade han med, och i övrigt förljde dagen gårdagens mönster.

Tisdag 20:e augusti: Såg ut som måndagen, lite kortare tid på stranden för myran blev så trött av all sol!

Onsdag 21:a augusti: Lyxade vi till det och hyrde solstolar på stranden, och såg till att få riktigt mycket sol (solkräm och vätska) den sista dagen. Gick tillbaka till första kvällens restaurang, jag tog en favorit i repris och åt mer lamm.

Torsdag 22:a augusti: Skakades sanden ur bikinin och hoppackning gjordes. Större delen av dagen tillbringades på Burgas flygplats, som inte hade luftkonditionering. Väl hemma samtalades med alla mammor samt åts varmkorv med bröd till middag.

Sammantaget hade vi en härlig vecka, lugn och skön, mycket lästa böcker, mycket sol och bad - med andra ord vad vi var ute efter. Värmen gjorde att vi inte orkade åka på någon utflykt, vilket ju hade varit skoj, men man kan inte få allt.

Boende: Vi hade valt ett litet, familjärt hotell i utkanten av Sunny Beach, vilket kändes som helt rätt val. Vi såg inget av den omtalade fyllan och festandet (de enda som vi såg fulla, var överförfriskade 40-åringar, vilket mest bara spädde på mina och sambons fördommar om vilka som egentligen festar utomlands ;)

Mat:
Bulgarien är sannerligen billigt, att äta "lyxmat" varje dag gjorde inte mer ingrepp i kassan än vad en utelunch gör i Sverige. Vi tyckte tyvärr att maten var tråkig, dåligt kryddat och utan karaktär - mycket pommes frites och kött. Alla restauranger vi åt på hade dock vegetariska alternativ. Fisk fanns det en del, men för det mesta var fisken helstekt, gärna med huvudet kvar! Vi erkänner dock att vi inte åt av de inhemska specialiteterna - varken kött och grönsaker i lergryta eller shopsk sallad testades. Osten i den shopska salladen åt sambon dock i annat sammanhang, och den var god. Smaken var snarlik fetaost.

Shopping: Billiga varor fanns det gott om. Jag köpte "äkta kopierade Levi's-jeans" för 250 kronor, sambon en quicksilvertröja för 90. Det var riktigt skoj att känna sig så rik *ler*.

Strand:
Sandstranden var lång (8 km) med fin, ren, ljus sand samt en hel del snäckskal. För att kunna ligga riktigt nära vattnet var man tvungen att betala för solstolar eller parasoll (6 leva för vardera, vilket är c:a 30 kronor styck). Eftersom det finns billiga parasoll och vi hade egna handdukar med oss, så kunde vi lägga oss lite högre upp på stranden (här talar vi alltså maximalt 10 m ;). Stranden städas varje kväll (jodå, vi har sett såväl traktorn som "krattar" sanden som de som åker runt och tar upp skräpet) och har också fått något internationellt pris för att den vårdas så väl - och det är verkligen rent! Vattnet var varmt och ljusgrönt. Det gick inte så mycket vågor, vilket jag tyckte var lite tråkigt men förstås inte bulgarernas fel =) Det blev djupare i lagom takt - inte otrevligt långgrundt.

Det är nog inget ställe vi åker till igen, det var för turistanpassat för att vara riktigt skoj - även om det för just den semester vi ville ha i år var det utmärkt. Vill man sola, bada, äta och shoppa billigt är det dock ett perfekt resmål!