måndag, april 23, 2007

Tjejsnack v. 17 - Viktiga frågor

Ska man drogtesta 13-åringar?
Nej, man _ska_ inte. Däremot anser jag att man kan, om det är befogat.

Tycker du att man ska ha övervakningskameror i skolorna?
Nej. det är inte rätt sätt att komma till rätta med eventuella problem i skolan. Dessa måste lösas på andra sätt, genom en aktiv dialog. Att i stället för att ha engagerade vuxna inom skolan sätta upp övervakningskameror sänder inte ut rätt signaler till eleverna.

Tycker du att det är ok om det finns övervakningskameror på andra offentliga platser, som bussar, affärer, gator, taxi osv?

Eftersom jag inte brukar göra olagligheter (okej då, gå mot rött gör jag faktiskt ;) så skulle det inte spela mig personligen någon roll. Däremot är jag ändå inte säker på att det är rätt sätt att motverka brott. Dessutom är jag inte så förtjust i tanken på att "storebror ser mig" - vad jag än gör.

Ska du donera dina organ?
Ska är inte rätt ord, det är ju inte säkert att jag dör på ett sådant sätt att det är möjligt. Finns möjligheten vill jag gärna donera.

Vad tycker du om dödshjälp?
Det är inget för mig. Jag anser heller inte att staten ska hjälpa någon att dö (snacka om risk att det utnyttjas fel!) - i stället ska vi hjälpa alla att få ett värdigt liv och ett värdigt slut, oavsett andra omständigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar